• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 تیر 1398
کد مطلب : 66859
+
-

سایه سنگین اقامتگاه‌های غیرمجاز بر هتلداری  آذربایجان‌شرقی

دبیر جامعه مراکز اقامتی آذربایجان شرقی: پس از رویداد تبریز 2018 مردم تمایل بیشتری برای اجاره دادن خانه‌های خود  به گردشگران پیدا کرده‌اند

گردشگری
سایه سنگین اقامتگاه‌های غیرمجاز بر هتلداری  آذربایجان‌شرقی


صنعت هتلداری ارتباط نزدیکی با گردشگری دارد زیرا اقامت بخش جدانشدنی سفر به شمار می‌رود. وجود هتل‌های باکیفیت در شهرهای گردشگرپذیر ظرفیت‌های اقامتی آنها را متناسب با استانداردهای جهانی افزایش می‌دهد.

با توجه به برنامه‌‌ریزی برای جذب 20 میلیون گردشگر ورودی بر اساس چشم‎انداز 1404، ضروری است مسائل مربوط به حوزه هتلداری به عنوان یکی از اجزای اصلی گردشگری به‌ویژه در آذربایجان شرقی به دقت مورد توجه قرار بگیرد. اما در این میان برخی مشکلات در ارائه خدمات، بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران به احداث هتل و مهم‌تر از آن وجود اقامتگاه‌های غیرمجاز این حوزه را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. 

دبیر جامعه مراکز اقامتی استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این که بیشتر گردشگران به محض ورود به ایران به سمت مرکز کشور از جمله کاشان، سمنان، اصفهان و مناطق کویری کشور سرازیر می‌شوند، گفت: دلیل اصلی این موضوع معرفی گسترده این نواحی به گردشگران است و با وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری استان‌های شمال غرب کشور، این مناطق به خوبی معرفی نشده‌اند. 

«حسین هادی» با بیان این‎که اصل مهم در هتلداری ارزآوری است، اظهار کرد: گردشگر داخلی توفیق چندانی برای هتلداری ندارد و فقط پول از این جیب به آن جیب می‎رود و مهم جذب گردشگران خارجی است. البته گردشگران خارجی که به ایران می‎آیند، اغلب کم‌خرج هستند و به جای خوردن 3 وعده غذا، صبحانه را کامل می‎خورند و با خوردن وعده دوم در ساعت 5 بعد از ظهر، ناهار و شام را یکی می‌کنند تا هزینه کمتری برایشان داشته باشد. این گردشگران در انتخاب غذا، ارزان‌ترین نوع آن را انتخاب می‌کنند یا مینی بار را که برایشان هزینه دارد، از خدمات خود حذف می‎کنند.  

این نوع گردشگران برای هتل درآمدزایی چندانی ندارند و با این وضع نمی‌توانیم به سرمایه‎گذاری و سودآوری در صنعت هتلداری امیدوار باشیم. وی با بیان این‎که رشد سوئیت و هتل‌آپارتمان‌های غیرمجاز باعث شده است هتل‌ها و مهمانپذیرهای مجاز و رسمی در رکود باشند، افزود: رویداد تبریز 2018 فرصتی شد که تبریز معرفی شود و آثار منفی هم به دنبال داشت. از جمله این‌که هر کس فکر می‌کند با اجاره دادن اتاق می‌تواند درآمد زیادی کسب کند و از این رو تعداد اقامتگاه‎های غیرمجاز زیاد شد. البته بیشتر گردشگران خارجی به ایمنی و امنیت محل اقامت خود توجه می‌کنند، با این حال ممکن است برخی به صورت ناآگاهانه به این مکان‌ها بروند. 

هادی تاکید کرد: گفته می‌شود که در آذربایجان شرقی حدود 14 هزار تخت وجود دارد، اما به ندرت اتفاق می‌افتد که به طور کامل همه‎ آنها اشغال باشند. ما حتی در زمان پیک سفر و در ایام عید هم تخت خالی داریم. یکی از مهمانان من می‎گفت که یک اقامتگاه بومگردی در کاشان با 17 اتاق تا سال 2021 رزرو شده است چراکه کاشان و زیبایی‌هایش به مردم ایران و جهان معرفی می‌شود. 

همچنین، دبیر جامعه مراکز اقامتی استان درباره محدودیت پخش موسیقی در هتل‎ها گفت: موسیقی آذری میراث معنوی ما محسوب می‌شود و مهمانان انتظار دارند که به همراه صرف کوفته تبریزی، از شنیدن این موسیقی اصیل لذت ببرند و هرچه بیشتر با فرهنگ این منطقه آشنا شوند.

جالب است که رستوران‌های بین راهی مجازند موسیقی پخش کنند، ولی هتل‌ها مجاز نیستند و در پخش موسیقی محدودیت دارند. مهمانان انتظار دارند موسیقی را در لابی هتل گوش دهند. من که نمی‌توانم آنها را به زور به آمفی‌تئاتر ببرم و بگویم که این‌جا فقط باید به موسیقی گوش دهید!

این خبر را به اشتراک بگذارید